Hogyan koprszerűsíthető az elavult magaspálya?
Pálya felújítás
Mikor szükséges a magaspályát felújítani?
Régi horganyzott magaspályák horganyrétege az üzemben alkalmazott vegyszerek és a fizikai kopás okán gyakran elvékonyodik, vagy akár teljesen le is kophat. Ez minden esetben rozsdásodással jár. A rozsda egyrészt utat enged a vasat felemésztő, pályaszerkezetet gyengítő korróziónak, másrészt a pályáról lecsepegő rozsdás lé rontja a húsáru minőségét, harmadrészt rendkívül elkeserítő látvány.
A hosszú éveken át tartó pályahasználat, az esetleges túlterhelések vagy szakszerűtlen üzemeltetés következtében a laposacél pályák elgörbülhetnek, a konzolok között pedig megsüllyedhet mind a laposvas, mind a csőpálya. Mindezek következtében nehézkessé válik a kocsik közlekedtetése, rosszabb esetben akár balesetveszély is felléphet.
A pályaváltók ugyan masszív, erős szerkezetek, egy idő után mégis gyakran karbantartásra szorulnak. Egyrészt felléphetnek itt is a fent említett rozsdásodás és mechanikai sérülések, másrészt a pályaváltó forgó-mozgó alkatrészei - főleg ha nincsenek rendszeresen karbantartva, kenve - fokozottabb mértékben vannak kitéve kopásnak. A váltókarok egyre "löttyösebbekké" válnak, a pályakocsik pedig egyre nagyobbat zöttyennek áttoláskor.
Horganyzott baromfi- és húsipari konvejorok esetén is fellép a korrózió - a mechanikai sérülések - legalábbis a sínpálya tekintetében - talán ritkábbak. A terelőkerekek műanyag fogai azonban folyamatosan kopnak, ritkán ugyan, de akár törés is előfordulhat. A konvejorlánc szintén kopik, folyamatosan nyúlik - különösen igaz ez abban az esetben, ha annak idején a megrendelő a kalibrálatlan, olcsó távolkeleti portékát választotta. A nyúlást a feszítőmű beállításával természetesen lehet korrigálni. Később akár rövidíteni mis lehet a konvejorláncon, azonban egy idő után egyre gyakoribbá válik a szakadás - ekkor jött el a lánccsere ideje. A kalibrálatlan lánc élettartama különösen rövid és nagyon gyakrabban elszakad. Ha a konvejor teljesen rendben van, az ilyen láncokat akkor is érdemes jó minőségű kalibrált típusra cserélni.
Természetesen nem csak a pálya és a vonóművek használódnak el, hanem a pályakocsik, vállfák, konvejor horgok, csúszó horgok is. A vállfák és a baromfi horgok - mivel könnyebb szerkezető eszközöt - könnyebben torzulnak el, görbülnek meg.
Mi történik a pályafelújítás során?
A rozsdás, meggörbült alkatrészeket kicseréljük, és helyükre új, frissen horganyzott elemeket szerelünk. A korrózió ellen kiváló védelem, ha nem horganyzott, hanem rozsdamentes pályát alkalmazunk. Ezzel kapcsolatban lásd még: átállás inox pályára
Laposvas pálya esetén ha már egyszer magaspálya felújítására kerül sor, érdemes elgondolkodni azon, hogy csőpályára cseréljük. Nem sokkal drágább, azonban alkalmas az egész EU-ban csereszabatos euro-kampók fogadására. Ha a vágóhíd tervei között nyugati export lehetősége is felmerül, érdemes élni ezzel a lehetőséggel. További információk: átállás csőpályára
Konvejorok esetén három dolgot szokás időnként lecserélni: a terelőkerekek kopott-törött fogait, a megnyúlt, esetleg kalibrálatlan vonóláncot és a baromfi horgokat.
Mind pályafelújítás, mind horog- és kocsicserék kapcsán várjuk ajánlatkérését.
Forrás: magaspalya.hu