Milyen típusú pályát válasszunk?
Futómacska
Futómacska pálya: egyszerű, olcsó, gyakorlatias
A vágóhídi futómacska olyan elektromos emelő, amely egy vízszintes mozgású haladóműre van felszerelve, így nem csak fel-le, hanem a tartógerenda mentén előre-hátra is mozgatható. A futómacska egyedülálló jelentősége abban áll, hogy nem csak az állat felemelését oldja meg, hanem elszállítja a következő munkahelyre, majd le is lehet vele ereszteni az állatot: kiváltja a pályára emelőt, átakasztó emelőt és magát a pályát egyaránt.
Mivel jellegéből adódóan egyszerre csak egy állatot tud szállítani, nagyobb termelékenységű üzemek számára nem használható - vágópontokon azonban általában ez a legjobb megoldás. Előnyei főleg szarvasmarha vágásakor domborodnak ki:
Olcsó megoldás: Használata esetén nem kell sem pályáraemelő, sem átakasztó emelő, sem csőpálya.
Kiváltja a drága bőrfejtőt: Mivel a marhát az emővel tetszőlegesen lehet emelni és visszaengedni, a bőrfejtés földön állva, kézzel elvégezhető. Nincs szükség külön dobogókra és bőrlehúzó berendezésre.
Nem kell külön bontópálya sem: A futómacska - mivel függőlegesen tetszőleges magasságba emelhető az állat - a tisztaövezeti bontóvonal különböző magasságigényű munkahelyeit is ki tudja szolgálni. Ez különösen a testhasításnál jelent sokat, ugyanis az állattest teljes hosszát végig lehet vágni, miközben a testet egyre feljebb emejük az emelővel. A szarvasmarha mérete különösen nagy, így hasítás közben akár 1,5 méteres szintkülönbség igény is keletkezhet. A marha testhasításához a legjobb megoldás egyértelműen a pneumatikus dobogó, kis technológiai teljesítményű vágópontoknál azonban a futómacska ezt a funkciót is ki tudja váltani.
A futómacska pálya nem alkalmazható, ha a pálya kanyarog, vagy ha egyszerre több állatnak is pályán kell lennie. Előhűtésre például egyértelműen a csőpályát javasoljuk, vágópontoknál azonban gyakran előfordul, hogy a levágott állatot szinte azonnal elviszik, így csak minimális hűtőkapacitásra van szükség. Ilyen esetekben hűtőpálya helyett féltest hűtő kocsin is hűthető a félsertés vagy negyedmarha. A kocsin történő hűtés kiválóan kombinálható a futómacskás vágóvonallal: A futómacska végigviszi az állatot a bontóvonal végéig, majd ott az emelővel a kocsi magasságába engedve át lehet rá függeszteni a húst.
Méretek és magasságok
A futómacskát - az üzem méreteitől, és a várható terheléstől függően - általában IPE-200 ... IPE-300 körüli szelvényméretű gerendára szereljük. Fontos, hogy a futómacska pályája nem kanyarodhat, vagy ha mégis kanyarodik, akkor az ív sugarának elég nagynak (1,5-2 méter) kell lennie.
A futómacska pálya jellemző mérete a tartógerenda talpmagassága. Ez a méret a gerenda alsó síkja és a padlószint közötti távolság. A talpmagasságot általában az alábbiak szerint érdemes tervezni:
- Sertés nincs forrázókád: 3.500 mm
- Sertés forrázókád esetén: 4.000 mm
- Marha: 5.500 mm
Forrás: magaspalya.hu